„Singur” de Edgar Allan Poe – Poem, Recenzie și interpretare

X

Am înțeles!

Publicitate

Iată, în sfârșit, una dintre recenziile mele literare promise. Am ales „Singur”, deoarece este a doua mea poezie preferată de Edgar Allan Poe (după „Corbul”) și ar trebui să o citească mai multă lume. Am postat întregul poem mai jos pentru cei care nu l-au citit încă.

Din ceasul copilăriei n-am fost
Cum au fost alții; n-am văzut
Cum au văzut alții; n-am putut să-mi aduc
Pasiunile dintr-un izvor comun.
Din același izvor nu mi-am luat
Durerea mea; nu am putut trezi
Inima mea la bucurie pe același ton;
Și tot ce am iubit, am iubit singur.
Atunci – în copilăria mea, în zorii
A unei vieți dintre cele mai furtunoase – s-a tras
Din toate adâncurile binelui și răului
Misterul care mă leagă încă:
Din torent, sau din fântână,
Din stânca roșie a muntelui,
Din soarele care în jurul meu se rostogolea
În nuanța lui de aur de toamnă,
Din fulgerul de pe cer
Cum trecea pe lângă mine zburând,
Din tunet și furtună,
Și norul care a luat forma
(Când restul cerului era albastru)
Dintr-un demon în ochii mei.

– Edgar Allan Poe

În general, piesa „Singur” a lui Poe are un ton destul de melancolic, cu un vorbitor care se gândește la copilăria sa (sau a ei). Vorbitorul transmite sentimente de singurătate și de „neadaptare”, și cum sentimentele au luat orice formă există; pozitivă și negativă, și cum au trebuit să fie acceptate. Caracteristicile stilistice ale poemului includ faptul că nu este împărțit în strofe (spre deosebire de alte poeme ale lui Poe, cum ar fi „Annabel Lee” și „Corbul”). Există 22 de versuri cu perechi de versuri care rimează, cu o mulțime de repetiții în poem, cum ar fi „ca și alții”, „nu am”, „nu am putut”, „de la”, a căror semnificație va fi elucidată mai târziu. Există, de asemenea, imagini și metafore foarte evidente (în special linia 8-22) care exprimă și mai mult gândurile vorbitorului cu privire la viața sa.

Personal cred că vorbitorul este Poe însuși reflectând asupra vieții sale și a copilăriei sale. Tatăl său a părăsit-o pe mama sa când el era foarte mic, iar mama sa a murit de tuberculoză când el avea trei ani. A trebuit apoi să locuiască cu o altă familie – un om de afaceri care dorea ca Poe să aibă la fel de mult succes ca și el, deși nu asta își dorea. Poe a mers la universitate pentru o scurtă perioadă de timp, dar nu și-a putut permite acest lucru, deoarece tatăl său adoptiv nu i-a oferit suficienți bani. Poe a fost nevoit atunci să își ardă propria mobilă pentru a se încălzi, iar mai târziu s-a înrolat în armată. Când s-a întors în orașul natal, și-a dat seama că fata pe care o iubea era logodită, iar el era singur (sau până când s-a căsătorit cu Virginia, care a murit și ea de tuberculoză mai târziu).

În primele rânduri, Poe transmite cum a fost diferit de oricine altcineva; cum nu și-a putut trage pasiunile dintr-un izvor comun și că tot ce a iubit, a iubit singur. Acest lucru s-ar putea referi, eventual, la pasiunea sa pentru scris și literatură și la faptul că tatăl său adoptiv nu a vrut ca el să fie scriitor, sau s-ar putea referi la altceva. Oricum ar fi, el era diferit de oricine altcineva din cauza trecutului său complicat, care l-a izolat într-un fel sau altul. „copilăria în zare” (linia 9) se referă la sfârșitul copilăriei sau al vieții sale și la modul în care a ajuns apoi să realizeze că orice s-ar fi întâmplat; de bine și de rău, îl lega în continuare (nu putea face nimic în legătură cu ceea ce i s-a întâmplat). „De la torent, sau de la fântână” (vers 13) are două cuvinte care se juxtapun (torent și fântână) – elementul apă în două stări diferite care diferă complet una de cealaltă. Imaginea reprezintă contrastele din viața lui Poe, cum se întâmplă lucruri bune și rele, dar el trebuie să le privească cum zboară: „From the lightning in the sky, as I watched it flying by” (linia 17-18). Acest lucru ar putea avea, de asemenea, o interpretare foarte melancolică; o metaforă a modului în care trebuie să privească cum mor lucruri sau oameni care se sting din viața lui (mama sa, mama vitregă, fata pe care a iubit-o, soția etc.). Cerul pare albastru, ca și cum totul în viață pare bun și toată lumea din jurul lui pare fericită, dar este doar un demon în viziunea lui (linia 19-22); el nu se poate bucura de viață și nu vede binele. Repetarea cuvintelor „nu am” și „nu aș putea” se referă la modul în care Poe a fost mai puțin privilegiat decât toți ceilalți, deoarece nu a avut o familie adevărată ca majoritatea oamenilor. Ele servesc scopului de a portretiza și mai mult dezolarea și sentimentele sale melancolice.

În concluzie, se poate spune că poemul este în general foarte bine scris, deoarece portretizează sentimentele scriitorului prin intermediul imaginilor și metaforelor puternice. De asemenea, poemul este o imagine în oglindă a gândurilor lui Poe despre viața sa și despre faptul că trebuie să accepte orice se întâmplă – fie că este bun sau rău, și că totul nu este altceva decât un demon în viziunea sa. Un alt motiv pentru care îmi place acest poem se datorează relevanței sale într-un context modern, deoarece mulți oameni nu se mai bucură de literatură la fel de mult în zilele noastre ca înainte de era computerelor și a telefoanelor inteligente. În consecință, oamenii care scriu sau citesc se pot simți destul de izolați (cu excepția cazului în care găsesc un club de lectură/scriere). Prin urmare, oamenii se pot identifica în poemul lui Poe și în sentimentul de a fi diferiți.

.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.