Edgar Allan Poe’s „Alone“ – Poem, Recenze a interpretace

X

Mám to!“

Inzerce

Konec je tu jedna z mých slíbených literárních recenzí. Vybrala jsem si „Samotáře“, protože je to moje druhá nejoblíbenější báseň od Edgara Allana Poea (po „Havranovi“) a mělo by si ji přečíst více lidí. Níže jsem zveřejnil celou báseň pro lidi, kteří ji ještě nečetli.

Od dětské hodiny jsem nebyl
jako jiní; neviděl jsem
jako jiní; nemohl jsem přivést
své vášně ze společného pramene.
Z téhož pramene jsem nebral
svůj smutek; nemohl jsem probudit
své srdce k radosti stejným tónem;
a vše, co jsem miloval, jsem miloval sám.
Tenkrát – v dětství, v úsvitu
nejbouřlivějšího života – bylo vytaženo
Z každé hlubiny dobra i zla
Tajemství, jež mě poutá dodnes:
Od potoka či studánky,
Od rudého útesu hory,
Od slunce, jež kolem mne se valilo
V podzimním odstínu zlatém,
Od blesku na obloze
Když mne míjel letící,
Od hromu a bouře,
Od mraku, jenž v mém pohledu vzal podobu
(když ostatní nebe bylo modré)
Démona.

– Edgar Allan Poe

Obecně má Poeova „Samota“ docela melancholický tón, mluvčí se v ní zamýšlí nad svým (nebo svým) dětstvím. Mluvčí vyjadřuje pocity osamělosti a toho, že „nezapadá“, a to, jak tyto pocity nabývaly jakékoli podoby; pozitivní i negativní, a jak je bylo třeba přijmout. Ke stylistickým rysům básně patří, že není rozdělena do strof (na rozdíl od některých jiných Poeových básní, jako jsou „Annabel Lee“ a „Havran“). V básni je 22 veršů s rýmovanými dvojicemi veršů s velkým množstvím opakování, jako „jako ostatní“, „nemám“, „nemohl jsem“, „z“, jejichž význam bude objasněn později. Je zde také velmi patrná obraznost a metafory (zejména řádky 8-22), které dále vyjadřují myšlenky mluvčího týkající se jeho života.

Osobně se domnívám, že mluvčím je sám Poe, který se zamýšlí nad svým životem a dětstvím. Jeho otec opustil matku, když byl velmi malý, a matka zemřela na tuberkulózu, když mu byly tři roky. Musel pak žít s jinou rodinou – obchodníkem, který chtěl, aby byl Poe stejně úspěšný jako on, ačkoli o to nestál. Poe krátce studoval na univerzitě, ale nemohl si to dovolit, protože mu jeho pěstoun neposkytoval dostatek peněz. Poe pak musel pálit vlastní nábytek, aby se zahřál, a později vstoupil do armády. Když se vrátil do rodného města, zjistil, že dívka, kterou miloval, je zasnoubená, a on zůstal sám (respektive do doby, než se oženil s Virginií, která později také zemřela na tuberkulózu).

V prvních řádcích Poe sděluje, jak byl jiný než všichni ostatní; jak nedokázal čerpat vášně ze společného pramene a že vše, co miloval, miloval sám. To může možná odkazovat na jeho vášeň pro psaní a literaturu a na to, že jeho nevlastní otec nechtěl, aby se stal spisovatelem, nebo to může odkazovat na něco jiného. Ať tak či onak, byl jiný než ostatní kvůli svému komplikovanému původu, který ho tak či onak izoloval. „Dětství na úsvitu“ (řádek 9) odkazuje na konec jeho dětství či života a na to, jak si pak uvědomil, že cokoli se stalo; dobré i zlé, ho stále svazuje (nemohl nic dělat s tím, co se mu stalo). „Z potoka nebo z pramene“ (řádek 13) má dvě slova, která se navzájem staví do protikladu (potok a pramen) – vodní živel ve dvou různých stavech, které se od sebe zcela liší. Obraznost představuje kontrasty v Poeově životě, jak se dějí dobré a špatné věci, ale on je musí sledovat, jak letí „Z blesku na obloze, jak jsem se díval, jak letí“ (řádek 17-18). To může mít i velmi melancholický výklad; metafora toho, jak musí sledovat, jak věci umírají, nebo jak se lidé vytrácejí z jeho života (matka, nevlastní matka, dívka, kterou miloval, manželka atd.). Nebe se zdá být modré, jako že všechno v životě se zdá být dobré a všichni kolem něj šťastní, ale z jeho pohledu je to jen démon (řádek 19-22); nedokáže se radovat ze života a nevidí to dobré. Opakování slov „nemám“ a „nemohl jsem“ odkazuje na to, že Poe byl méně privilegovaný než ostatní, protože neměl skutečnou rodinu jako většina lidí. Slouží k dalšímu vykreslení jeho opuštěnosti a melancholických pocitů.

Na závěr lze říci, že báseň je celkově velmi dobře napsaná, protože vykresluje spisovatelovy pocity pomocí silných obrazů a metafor. Báseň je také zrcadlovým obrazem Poeových vlastních myšlenek o jeho životě a o tom, že se musí smířit s tím, co se děje – ať už je to dobré, nebo špatné, a že vše je z jeho pohledu jen démon. Dalším důvodem, proč se mi tato báseň líbí, je její aktuálnost v moderním kontextu, protože mnoho lidí dnes literatura nebaví tolik jako před érou počítačů a chytrých telefonů. V důsledku toho se lidé, kteří píší nebo čtou, mohou cítit docela izolovaní (pokud si nenajdou čtenářský/pisatelský klub). Proto se lidé mohou ztotožnit s Poeovou básní a s pocitem, že jsou jiní.

Inzerce