Recenze filmu Robovo auto: (1977)

Pokud už nějakou dobu sledujete mé měsíční filmové recenze, určitě jste si všimli, že se v nich často objevuje slovo kultovní. Je to pro mě zásadní slovo, které používám pro označení superlativního filmu, výjimečného hereckého výkonu nebo významné scény. Vícekrát jsem ho také použil ve spojení s nezapomenutelným vozidlem, které se dokázalo vryje do mé paměti a do paměti kolektivního publika.

Snad nikdy v žádném z mých sloupků nebylo toto slovo použito vhodněji než při popisu čtyřkolové hvězdy letošní iterace Robova přehledu automobilových filmů. Autem, o kterém mluvím, je nezapomenutelné, soumračné „Křičící kuře“ ve filmu Smokey a bandita!

Produkce filmu Smokey a bandita, který v roce 1977 vyrobila společnost Rastar Pictures a distribuovala společnost Universal Studios, se ujal legendární hollywoodský kaskadér Hal Needham. Přestože se ve filmu objevily populární hvězdy Burt Reynolds a Sally Fieldová a herci ve vedlejších rolích Jackie Gleason a hvězda country Jerry Reed, vedení společnosti Universal bylo natolik přesvědčeno, že film je předurčen k propadáku, že rozpočet na propagaci, který filmu poskytlo, byl prakticky nulový.

Ve Studio City museli mít červené tváře, když se film stal „spícím“ hitem a na domácích pokladnách vydělal 126 737 428 dolarů a stal se druhým nejvýdělečnějším filmem roku, který překonaly pouze Hvězdné války!

Bo „Bandita“ Darville (Burt Reynolds).

Film začíná ve chvíli, kdy je Bo „Bandita“ Darville (Reynolds), legendární kamioňák ve výslužbě, požádán dvojicí otce a syna magnátů, aby během 28 hodin přepravil 400 beden piva Coors z Texarkany do Atlanty (v rozporu s tehdejšími zákony o alkoholu) na velký večírek, který dvojice pořádá. Výplata? Neuvěřitelných 80 000 dolarů!

Přizvou si na pomoc kamaráda kamioňáka Cleduse „Sněhuláka“ Snowa (Reed) a vymyslí plán, podle něhož bude Cledus převážet pivo ve svém velkém tahači, zatímco Bandita pojede v rychlém autě jako návnada pro policii.

Carrie (Sally Fieldová).

Po cestě do Atlanty v nejvyšší rychlosti Bandita vezme stopem nevěstu Carrie (Fieldová), která se vykašlala na svého ženicha v den svatby. Shodou okolností je ženich synem místního šerifa Buforda T. Justice (Gleason), který má v úmyslu dostat nevěstu zpět před oltář. Justice se připojí k houfu strážců zákona a pustí se do divokého pronásledování napříč čtyřmi státy, odhodlaný zabránit našim hrdinům dostat se do Atlanty.

Šerif Buford T. Justice (Jackie Gleason).

I dnes je snadné pochopit, proč se Smokey a bandita stal takovým fenoménem, jakým byl. V celém filmu jsou solidní herecké výkony, zejména Reynoldse, který hraje Banditu jako chladného hrdinného psance z westernu. Chemie mezi Reynoldsem a Fieldovou je hmatatelná (ve skutečném životě tvořili pár) a pomáhá vytvořit dvojici jako novodobé Bonnie a Clydea.

Chémie mezi hlavními představiteli je hmatatelná.

Ačkoli se nejedná zrovna o Iliadu, scénář je přesto dobrou ukázkou archetypálního vyprávění a dává si načas s rozvojem milostného vztahu mezi oběma hlavními hrdiny. Dobře zvládnuté je také tempo filmu, které je místy zběsilé, jindy zase lakonické, ale vždy je dobře dávkované, aby diváka udrželo v napětí. Vzhledem k tomu, že film režíroval jeden z předních hollywoodských kaskadérů, jsou honičky, skoky i bouračky přirozeně prvotřídní.

Honičky, skoky i bouračky jsou přirozeně prvotřídní.

Skutečnou ozdobou filmu Smokey a bandita je však auto, které Bandita řídí, ikonický černozlatý Pontiac Firebird Trans Am z roku 1977. Tedy alespoň to, co jste viděli ve filmu. Společnost GM, která chtěla propagovat esteticky upravený model 1977, ale kvůli zpoždění při náběhu výroby neměla dostatek vozů, upravila pro film čtyři Trans Amy z roku 1976 s karoserií a polepy ve specifikaci ’77.

Ikona: Banditův Pontiac Trans Am z roku 1977.

Všechna auta použitá ve filmu byla sériová, vybavená motorem 400ci V8 spřaženým s automatickou převodovkou, s výjimkou vozu, který prováděl sekvenci skoku z mostu, jenž byl vybaven silnějším motorem Chevy a manuální převodovkou.

Slavný filmový skok z mostu.

Všechna čtyři auta byla během natáčení zdemolována; skok z mostu si vyžádal jeden vůz, skok přes plot na fotbalové hřiště zabil další a jízda příkopy a po náspu zničila další dva. Když došlo na natáčení poslední scény filmu, nezbylo žádné funkční vozidlo, a tak musel být jeden z vraků dotlačen na plac.

Bandita a jeho oř.

Pontiac zřejmě nebyl Needhamem potěšen, když mu byly vozy vráceny, protože smlouva, kterou uzavřeli, stanovila, že vozy mají být vráceny v provozuschopném stavu, ale případná hořkost byla zmírněna, když Pontiac po úspěchu filmu prodal rekordních 93 341 Trans Amů.

Na útěku.

Možná mělo vedení studia více věřit filmu, kterého se všichni zřekli. Díky skvělému hereckému obsazení, vynikajícím akčním sekvencím a ano, i tomu ikonickému Trans Amu je na něm co milovat. A já ho stále miluji. Dávám Smokeymu a banditovi sedm a půl z deseti pístů.

O autorovi: Smokey a bandita je film, který si zaslouží pochvalu: Rob Finkelman je nezávislým autorem časopisu Street Muscle Magazine. V roce 1992 navštěvoval a absolvoval filmovou školu na New York University a následně dvacet let pracoval ve filmovém průmyslu jako dokumentarista a scenárista. Spojení jeho dvou velkých životních vášní – filmu a automobilů – a psaní o nich je pro něj prací snů. Každý měsíc nám bude přinášet přehled filmů o autech a je otevřený návrhům, takže ty své uveďte níže.