Edgar Allan Poes ”Alone” – Dikt, Recension och tolkning

X

Got It!

Annonser

Här kommer äntligen en av mina utlovade litteraturrecensioner. Jag har valt ”Alone” eftersom det är min näst favoritdikt av Edgar Allan Poe (efter ”The Raven”) och fler borde läsa den. Jag har lagt ut hela dikten nedan för folk som inte har läst den ännu.

Från barndomens timme har jag inte varit
som andra var; jag har inte sett
som andra såg; jag kunde inte hämta
mina passioner från en gemensam källa.
Från samma källa har jag inte tagit
Min sorg; jag kunde inte väcka
Mitt hjärta till glädje på samma ton;
Och allt jag älskade, älskade jag ensam.
Då – i min barndom, i gryningen
av ett mycket stormigt liv – drogs
från varje djup av gott och ont
det mysterium som binder mig fortfarande:
Från bäcken eller fontänen,
Från bergets röda klippa,
Från solen som rullade runt mig
I sin höstfärg av guld,
Från blixten på himlen
När den flög förbi mig,
Från åskan och stormen,
Och molnet som tog formen
(När resten av himlen var blå)
av en demon i min åsyn.

– Edgar Allan Poe

Generellt sett har Poes ”Alone” en ganska melankolisk ton, med en talare som reflekterar tillbaka på sin (eller hennes) barndom. Talaren förmedlar känslor av ensamhet och att inte ”passa in”, och hur känslorna har tagit alla former som finns; positiva och negativa, och hur de var tvungna att accepteras. Till diktens stilistiska kännetecken hör att den inte är indelad i strofer (till skillnad från några av Poes andra dikter, som ”Annabel Lee” och ”The Raven”). Det finns 22 rader med rimmande radpar med många upprepningar i dikten, som ”as others”, ”I have not”, ”I could not”, ”from the”, vars betydelse kommer att belysas senare. Det finns också ett mycket tydligt bildspråk och metaforer (särskilt rad 8-22) som ytterligare uttrycker talarens tankar om sitt liv.

Personligen tror jag att talaren är Poe själv som reflekterar över sitt liv och sin barndom. Hans far lämnade hans mor när han var mycket liten och hans mor dog av tuberkulos när han var tre år gammal. Han fick sedan bo hos en annan familj – en affärsman som ville att Poe skulle bli lika framgångsrik som han själv, även om det inte var det han ville. Poe gick en kort tid på universitetet, men hade inte råd med det, eftersom hans fosterfar inte gav honom tillräckligt med pengar. Poe var då tvungen att bränna sina egna möbler för att hålla sig varm, och senare gick han in i armén. När han återvände till sin hemstad insåg han att flickan han älskade var förlovad, och han var ensam (eller tills han gifte sig med Virginia, som också senare dog av tuberkulos).

I de första raderna förmedlar Poe hur han har varit annorlunda än alla andra; hur han inte kunde hämta sina passioner från en gemensam källa, och att allt han älskade, älskade han ensam. Detta kan möjligen syfta på hans passion för skrivande och litteratur och hur hans fosterfar inte ville att han skulle bli författare, eller så kan det syfta på något annat. Hursomhelst var han annorlunda än alla andra på grund av sin komplicerade bakgrund, vilket isolerade honom på ett eller annat sätt. ”Childhood in the dawn” (rad 9) syftar på slutet av hans barndom eller liv, och hur han då kom att inse att vad som än hände; gott och ont, band honom fortfarande (han kunde inte göra något åt det som hände honom). ”From the torrent, or the fountain” (rad 13) har två ord som står bredvid varandra (torrent och fountain) – vattenelementet i två olika tillstånd som skiljer sig helt från varandra. Bildspråket representerar kontrasterna i Poes liv, hur bra och dåliga saker händer, men han måste se dem flyga förbi ”From the lightning in the sky, as I watched it flying by” (rad 17-18). Detta skulle också kunna ha en mycket melankolisk tolkning; en metafor för hur han måste se saker och ting dö, eller människor som försvinner ur hans liv (hans mor, styvmor, flickan han älskade, hustru etc.). Himlen verkar blå, som att allt i livet verkar bra och alla runt omkring honom verkar lyckliga, men det är bara en demon i hans ögon (rad 19-22); han kan inte njuta av livet och ser inte det goda. Upprepningen av ”I have not” och ”I could not” syftar på hur Poe var mindre privilegierad än alla andra, eftersom han inte hade en riktig familj som de flesta människor. De tjänar syftet att ytterligare skildra hans ödslighet och melankoliska känslor.

Slutningsvis kan man säga att dikten generellt sett är mycket välskriven, eftersom den skildrar författarens känslor genom starka bilder och metaforer. Dikten är också en spegelbild av Poes egna tankar om sitt liv, och att han måste acceptera vad som än händer – vare sig det är bra eller dåligt, och att allting är inget annat än en demon i hans ögon. En annan anledning till att jag gillar den här dikten är på grund av dess relevans i ett modernt sammanhang, eftersom många människor inte uppskattar litteratur lika mycket nuförtiden som de gjorde innan datorernas och smarttelefonernas tidsålder. Följaktligen kan människor som skriver eller läser känna sig ganska isolerade (om de inte hittar en läs- eller skrivklubb). Därför kan människor känna igen sig i Poes dikt och känslan av att vara annorlunda.

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.