Kan döva personer köra bil? Några överraskande fakta

MoonByTheSea brinner för dövas rättigheter och amerikanskt teckenspråk.

Hörande personer undrar ofta – om döva inte kan höra, hur kan de då köra bil? Dessutom kan du ta reda på vilka länder som tillåter döva att köra bil och vilka länder som fortfarande nekar döva denna grundläggande rättighet.

En viktig rättighet

Rätten att köra bil är inte en trivial rättighet – utan den begränsas döva i sin förmåga att arbeta och få tillgång till medicinsk, samhällelig och annan service. Det döva samhället har varit tvunget att kämpa för denna viktiga rättighet. I USA på 1920-talet, när delstaterna antog sina första motorfordonslagar, införde flera delstater lagar som nekade döva personer rätten att få körkort. Genom att utbilda hörande människor om att döva förare inte utgjorde något hot mot den allmänna säkerheten kunde National Association of the Deaf och dess delstatskommittéer få dessa diskriminerande lagar upphävda.5

Men även om döva människor i USA:s samtliga 50 delstater har rätt att köra bil, utsätts de fortfarande för diskriminering i vissa aspekter av bilkörning. Fram till 2006 vägrade till exempel UPS att anställa döva förare på grund av säkerhetsrisker, vilket en federal domstol så småningom slog fast var ogrundat.6 Dessutom har vissa döva personer rapporterat att de nekats möjligheten att hyra eller provköra en bil. Andra upplever att om de blir inblandade i en olycka kan det vara svårare att bevisa att de inte var skyldiga eftersom många hörande personer antar att döva personer inte kan köra säkert.7

deaf-people-drive

Josh Beasley, CC BY 2.0, via Flickr

Döva förare och säkerhet

Många människor undrar hur en döv person kan köra bil utan att kunna höra hörbara signaler som en polissiren, en ambulans som kräver företräde eller till och med ett tutande horn. Det finns flera sätt att kringgå detta problem. För det första använder vissa döva personer elektroniska anordningar i sina bilar som med hjälp av en upplyst panel uppmärksammar dem på ljud som kommer utanför fordonet.1 Andra uppmärksammar helt enkelt visuella signaler, t.ex. blinkande lampor på ett utryckningsfordon eller signaler från andra förare på vägen. Att till exempel märka att andra förare flyttar sig till sidan av vägen är en stark indikation på att ett utryckningsfordon närmar sig.

Hörande personer kan också undra hur en döv person skulle kunna kommunicera med en polis om han eller hon skulle bli stoppad. I USA har vissa döva förare statligt utfärdade kort för att låta poliserna veta att de är döva och föreslå sätt att kommunicera, till exempel genom att skriva i en anteckningsbok. Många döva tycker att korten är onödiga, särskilt om de kan läsa på läpparna på ett bra sätt.2

”Men är det i slutändan inte bara osäkert om en förare inte kan höra vad som händer utanför fordonet?” Faktum är att studier visar att döva förare inte löper större risk att vara inblandade i bilolyckor än hörande förare.3 Detta är logiskt eftersom bilkörning huvudsakligen är en visuell aktivitet. Dessutom finns det till och med forskning som tyder på att döva vuxna har bättre perifer syn än hörande personer4, vilket säkert är en fördel vid bilkörning.

Döva personer i Japan, som fick rätt att köra bil 2008, måste visa upp det här fjärilsmärket på baksidan av sina fordon.

Döva personer i Japan, som fick rätt att köra bil 2008, måste visa upp detta fjärilsmärke på baksidan av sina fordon.

Public Domain via Wikimedia Commons

Kamp för rätten att köra bil i hela världen

I en rapport från 2009 konstaterade World Federation of the Deaf (WFD) att av 93 nationella dövorganisationer som tillfrågats uppgav 31 att döva personer inte får ta körkort i sitt land8 . Ett antal av de 93 undersökta länderna svarade inte på frågeformuläret – för att inte tala om att det finns nästan 200 länder i världen totalt – vilket gör det oklart exakt hur många länder som nekar döva personer rätten att köra bil. En tidigare rapport från WFD, där 26 respondenter angav att döva personer inte får köra bil i sitt land, misstolkas ofta som att ”alla utom 26 länder i världen” tillåter döva personer att köra bil. Det är viktigt att notera att detta inte stämmer och att det faktiska antalet kan vara betydligt högre.

Tabellerna nedan visar var döva personer har rätt att få körkort i hela världen. Det finns många länder för vilka information inte finns tillgänglig. Om du har information om dövas körlagar i länder som inte finns med i listan kan du dela med dig av informationen i kommentarsfältet längst ner på den här sidan. Även om stora framsteg har gjorts, särskilt under de senaste åren, finns det fortfarande mycket arbete att göra för att säkerställa denna grundläggande rättighet för döva människor runt om i världen.

Länder som tillåter döva människor att få körkort

Denna tabell innehåller en förteckning över länder som man vet tillåter döva människor att få körkort. Det kan finnas andra länder. I vissa regioner är det också möjligt att lokala tjänstemän fortfarande utövar diskriminering trots nationell politik.

Region Länder Källa(n)

Afrika: Eastern and Southern

Botswana, Kenya, Lesotho, Madagascar, Namibia, Seychelles, South Africa, Swaziland, Tanzania, Uganda, Zimbabwe

World Federation of the Deaf, Regional Report No 5, pg 68 (2008); DOOR International (Kenya, 2010)

Africa: Western and Central

Burkina Faso, Cameroon, DR Congo, Côte d’Ivoire, Gambia, Ghana, Guinea, Nigeria, Sierra Leone

World Federation of the Deaf, Regional Report No 6, pg 59 (2008)

Arab Region

Algeria, Bahrain, Iraq, Kuwait, Lebanon, Oman, Palestine, Qatar, Saudi Arabia, Tunisia

World Federation of the Deaf, Regional Report No 7, pg 55 (2008)

Asia and Pacific

Australia, Bhutan, Cambodia, Indonesia, India, Japan, Malaysia, Nepal (2012), New Zealand, Philippines, Republic of Korea, Sri Lanka, Thailand

World Federation of the Deaf, Regional Report No 2, pg 61 (2008); Legal India (2011); ITN news broadcast (Sri Lanka, 2012); The Himalayan Times (Nepal, 2012)

Eastern Europe and Middle Asia

Republic of Belarus, Bulgaria, Republic of Kazakhstan, Republic of Moldova, Russian Federation, Republic of Uzbekistan

World Federation of the Deaf, Regional Report No 1, pg 49 (2008)

European Union

All countries

World Federation of the Deaf, ”WFD Statement on Deaf People’s Right to Drive a Car or Other Vehicles.” (2009)

North America, Central America, and the Caribbean

Canada, Costa Rica, Cuba, Dominican Republic, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Guyana, Honduras, Jamaica, Mexico, Panama, Suriname, USA

World Federation of the Deaf, Regional Report No 4, pg 55 (2008); alldeaf.com participant (Ecuador, 2010); The Gleaner (Jamaica, 2010)

South America

Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Peru, Venezuela

World Federation of the Deaf, Regional Report No 3, pg 49 (2008)

Countries That Don’t Allow Deaf People to Obtain a Driver’s License

This table lists only countries known to prohibit Deaf people from obtaining driver’s licenses. There may be others.

Region Countries Source

Africa: Eastern and Southern

Burundi, Ethiopia, Eritria, Malawi, Mozambique, Rwanda, Sudan, Zambia*

Word Federation for the Deaf, Regional Report No 5, pg 68 (2008); Keycorrespondents.org (Zambia, 2012)

Africa: Western and Central

Benin, Cape Verde, Chad, Gabon, Niger, Senegal, Togo

World Federation of the Deaf, Regional Report No 6, pg 59 (2008)

Arab Region

Egypt, Mauritania, Morocco, United Arab Emirates, Yemen

World Federation of the Deaf, Regional Report No 7, pg 55 (2008)

Asia and Pacific

Laos

World Federation of the Deaf, Regional Report No 2, pg 61 (2008)

Eastern Europe and Middle Asia

Republic of Armenia, Ukraine

World Federation of the Deaf, Regional Report No 1, pg 49 (2008)

Mexico, Central America, and the Caribbean

Haiti, Nicaragua

World Federation of the Deaf, Regional Report No 4, pg 55 (2008)

South America

Bolivia, Ecuador, Paraguay

World Federation of the Deaf, Regional Report No 3, pg 49 (2008)

1. PBS, ”Deaf Culture:
2. För ett exempel på ett dövt förarkort från Maryland, se Brandy Schaffels, ”Sheriffs Help Hearing-Impaired Maryland Motorists”
3. World Federation of the Deaf, ”WFD Statement on Deaf People’s Right to Drive a Car or Other Vehicles”
4. Codina, et. al., ”Deaf and Hearing Children: A Comparison of Peripheral Vision Development.”
5. Gallaudet University, History Through Deaf Eyes, ”Community Building: The Right to Drive.”
6. Bob Egelko, ”Deaf drivers due a chance at UPS jobs, court says,” SF Gate, Oct 11, 2006.
7. The Law Office of David H. Greenberg, ”Do Deaf Drivers Get a Raw Deal?”
8. World Federation of the Deaf och Swedish National Association of the Deaf, Deaf People and Human Rights, januari 2009, s. 6 och 21.

Detta innehåll är korrekt och sanningsenligt efter författarens bästa kännedom och är inte avsett att ersätta formell och individuell rådgivning från en kvalificerad yrkesman.

Marcas Càiniche den 23 maj 2020:

En del information är inte korrekt.

Döva personer i Ukraina och Armenien kan köra bil och få körkort

Melware Bytes den 02 maj 2019:

Mary Miller: du tror förmodligen att de som är fysiskt funktionshindrade inte bör köra bil. körning är helt visuell och allt ”hörande” som är inblandat i det är vanligtvis en distraktion som en telefon eller en radio. Båda har varit orsaken till många olyckor med hörande personer som förare. det är inte döva eller funktionshindrade som inte borde få körkort det är du som borde få ditt återkallat för ditt enkelspåriga sinne och brist på stöd för någon som inte är du själv. Lämna denna vackra kultur ifred och gå tillbaka till att djupproppa din Jesuskuk medan du smeker Donald Trump och hans lilla mikro Phallus.

Jeremy williams den 21 februari 2019:

Den ironiska…. trafikreglerna var alla dikterade av visuella tecken. Signalljus är visuella, utryckningsfordon har blinkande ljus. Med detta sagt förlitar sig döva huvudsakligen på visuella tecken för att fungera i samhället, och enligt en brittisk studie dubbades döva personer som några av världens säkraste förare. Detta bekräftar i sin tur att döva borde ha varit de första medborgarna som fick köra bil lagligt. Hörande personer kör ofta med telefoner i öronen och musik i högsta hugg, och hälften av tiden är de inte uppmärksamt inställda på vägen. Vi lever i ett förtryckande och okunnigt samhälle, om människor hade tänkt igenom allting i förväg innan de införde koncept, regler, lagar, skulle de ha insett att döva människor skulle ha varit lika bra förare som hörande. Varför sätter de ljus och skyltar på allting, varför inte göra dem alla ”röst” eftersom det är en värld som domineras av hörande människor? Varför tar man inte bort körkortet från äldre människor som förlorar sin hörsel senare i livet? För att det inte skulle vara vettigt. Trafikreglerna skapades för att vara visuella och döva människor är bäst på att lära sig visuellt.

Jag är tacksam för att döva människor nu kan bli lastbilschaufförer, men har samhället inte lärt sig något första gången i Amerika, där döva förare klarar sig bra? Varför barriärer och sånt. FMCSA och kravet på hörselundantag. Att låta oss vänta 3-12 månader medan en hörande person kan gå in och gå direkt till skolan och sedan köra?

Kan någon lägga upp statistiken? Jag har sett någonstans att det finns nästan 2000 döva förare nu. Låt oss nu räkna ut förhållandet mellan dövas och hörandes olyckor. Visst är den hörande befolkningen enorm så vi måste använda ett förhållande. Jag skulle tro att sannolikheten är att 1 av 100 döva är inblandade i någon form av lastbilsolycka och det är inte troligt att det är relaterat till det faktum att de är döva, medan 5 av 100 hörande lastbilschaufförer troligen råkar ut för en olycka och det är inte heller troligt att det beror på att de inte hörde något. Med andra ord förhindrade deras hörselförmåga inte en sådan olycka och kommer förmodligen aldrig att göra det.

Det är 2019, jag tror att det är dags att ta bort sådana restriktioner för döva lastbilsförare. Eller åtminstone om de upprätthållit en status som bra förare med som låt oss säga 10+ år körning, inga olyckor, inga dui’s etc de bör inte behöva en hörsel undantag.

Från vad jag förstår denna hörsel undantag är i grunden en per basis för varje döv individ ”kommer det faktum att den här döva personen inte kan höra kommer det att hindra dem från att kunna köra en 18-hjulig lastbil på ett säkert sätt?”. Vi som dövgrupp har redan bevisat detta genom åren. Först som vanliga förare och nu som lastbilsförare.

Gudskelov att det inte finns något särskilt körkort som vi döva behöver för att åka vattenskotrar som seadoo, jetski etc. annars skulle de kanske också behöva ett hörselundantag. Shesh. En sådan förtryckande värld. Dags att ta bort dessa hinder.

MA den 20 februari 2019:

Jag är döv .Jag kan köra bil. Döm inte döva eller hörselskadade.De hade rätt att jämställas med hörande förare som samma människor.

SG den 03 december 2018:

Jag har några döva vänner (inga implantat/hörselhjälpmedel) som kan köra bil och inte möter några faror.

JD den 31 juli 2018:

Jag är döv och bor i New York och ja, jag kör bil.

Enligt NY DMV:s rapport är det totala antalet ”Crash With Human Factors” år 2013 203 457, och av det antalet är för personer med fysiska funktionshinder 390. Hur många av dessa är döva/hörselskadade? Mary Miller, let me know when you’re on the road, I do not want to be on the same road with you.

Arthur Scott on June 05, 2018:

Driving is not a right

Alex on May 21, 2018:

Driving is a privilege, not a right. You get to drive if you’re mentally and physically able to drive.

Mary Miller on May 12, 2018:

Deaf people cannot function on road.

They should revisit this due to danger of possible wrecks on highway.

If hear aids would help and you refuse to wear them then you don’t deserve to be behind a wheel of a car.

Ken G. on March 20, 2018:

Your article started off with a huge misconception.

Driving is a privilege, not a right. Sluta främja falska berättelser.

elizabeth morse den 04 oktober 2017:

hi jag bär coclear implantat men utan dem kan jag inte höra alls. om jag bor i Arizona skulle jag kunna köra bil eller få körkort, även om jag bär implantat?????

gma den 04 oktober 2017:

Jeg… Dina kommentarer är stötande för mig, men du har rätt till dem, som jag har rätt till mina. För det första är jag en ASL-tolk. Det har jag varit i 20 år. Jag är starkt engagerad i den döva gemenskapen. Personer som är döva är lika ”normala” som alla andra, och vad betyder det egentligen? Vi är ALLA olika och vi har ALLA våra utmaningar på något sätt. Vi är alla olika på något sätt. Döva människor är lika ”normala” som du är. När det gäller sirener kan jag inte höra dem när jag har fönstret uppe förrän de är precis framför mig, vilket händer ganska ofta. Detta gäller även om det är tyst i bilen och ingen radio eller annat buller. Jag kan höra dem på avstånd om fönstret är spräckt, men jag vet inte från vilket håll de kommer, förrän jag kan se ljusen i alla fall. Då, precis som alla andra som äntligen ser ljusen, flyttar jag mig fram. Döva människor är mycket visuella och är vanligtvis mer uppmärksamma med ögonen än hörande människor. Döva personer är lika kapabla att köra bil som hörande personer. Du kanske känner några döva som inte har något att göra med att köra bil, men jag känner många hörande som inte heller har något att göra med att köra bil. Det beror sannolikt inte på förmågan att höra eller inte, utan på det faktum att de inte är bra förare. Eftersom du ändå inte vill höra sirenerna, låt oss bara ta bort sirenerna och sedan återkalla din rätt att köra bil, eftersom du då kommer att vara på samma villkor som döva personer, eftersom du nu måste använda dina ögon mer för att se dessa räddningsfordon. Vi vet alla att människor som inte har tillgång till ljudet av sirenerna inte kan köra bra och inte borde köra bil ändå. RÄTT??!!!! (SMH) PS, lägg märke till att jag sa ”personer som är döva” snarare än ”döva personer”. De är MÄNNISKOR först och främst och lika legitima som du eller jag.

Cheyuo wienaa Musah den 07 september 2017:

Döva förare är inte licensierade i Ghana ännu som du verkar antyda. Lagen hindrar det dock inte. Licensing Authority of Ghana arbetar för närvarande med modaliteter för att tillåta döva förare på vägarna. Vi vill gärna lära oss av andra länder hur undervisning och testning genomförs

Ruby Holderread den 19 augusti 2017:

Jag är döv kvinna som jag har rätt att köra över 40 år. Jag har inte haft någon olycka på motorvägar och väg. Döva , hörselskadade och jag kan köra .

right? on June 12, 2017:

Om de kan köra är det bra för dem, men jag hatar när folk skriver saker som att det är en rättighet. Det är inte en rättighet. Om jag kan höra men inte klarar av att köra ska jag inte få körkort. Det är ingen rättighet. Det är ett privilegium. Rättigheter finns i Bill of Rights och är listade.

Doug den 23 maj 2017:

Köra bil är INTE en rättighet, det är ett privilegium. Det är en stor skillnad. Och de döva jag känner borde inte få köra bil. Folk säger att det är olagligt att diskriminera en döv person, och enligt domstolsbeslut stämmer det. Men kommer samma personer att stå upp för att tillåta en blind person att köra bil? Jag skulle våga gissa: NEJ.

jegg den 03 oktober 2016:

Nödsirenerna är höga av en anledning. om en normal person lyssnar på radio kan de höga sirenerna fortfarande höras av dem. Om dövasamhället vill hävda att de inte behöver faktiskt höra en siren så borde normala människor hävda samma sak och alla utryckningsfordon borde åläggas att ta bort sirenerna. jag vill inte höra de där b irriterande sirenerna. som normal person känner jag mig orättvist diskriminerad. Varför ska vi ge döva personer som inte kan höra sirener rätt att köra bil och hävda att de kör helt okej eller bättre utan att kunna höra sirenerna? Jag inser att de flesta av er står på de hörselskadades sida och kommer inte att hålla med, men om ni tänker på det här…. har jag rätt. så antingen återkallar ni döva personers körkort eller tvingar räddningsfordon att ta bort sirener

Terri White den 23 augusti 2016:

Min syster är döv och har kört bil i 30 år. Hon har aldrig haft en olycka eller böter i sitt liv. Hon stoppades av en FHP officer med 3 av hennes döva vänner för att ha undvikit en stoppsignal (klippa över parkeringsplats) han var mycket respektfull och kunde kommunicera med den. Han gav dem en varning och fortsatte sin väg. Det sätt på vilket människor sms:ar och pratar i sina mobiltelefoner är mycket mer distraherande än att vara döv. Hon klarade alla krav för att få sitt körkort som alla andra, så om det är bra nog för staten så är det bra nog för mig?

Kristen Howe från Northeast Ohio den 23 april 2016:

Grattis till HOTD igår! Detta var ett intressant nav för att visa hur hörselskadade ska ha samma rättigheter som hörande personer har när de kör bil. Detta var en bra fallstudie att läsa om och känna till också.

Chitrangada Sharan från New Delhi, Indien den 22 april 2016:

Grattis till HOTD!

En mycket informativ hubb som belyser frågan om huruvida döva kan köra bil eller inte och de relaterade lagarna i olika länder.

Köra bil handlar om vakenhet och det tror jag att de har i sig.

Interessanta punkter som du förde fram. Tack!

Anne Harrison från Australien den 22 april 2016:

Grattis till HOTD! Angående argumentet att döva människor inte kan höra vad som händer utanför bilen, är det verkligen någon skillnad mot de som kör med musiken vriden rätt upp, eller med hörlurar på (vilket jag ser en hel del)? En intressant hubb om en fråga som jag inte hade tänkt på, tack.

RTalloni den 22 april 2016:

Grattis till din Hub of the Day-utmärkelse för det här inlägget som belyser de problem som döva personer möter när det gäller bilkörning.

icv den 22 april 2016:

Interessant hubb. Jag har en döv vän. Sådana människor måste njuta av livets frukter som andra njuter

Tack för att du delar med dig

Nena den 16 januari 2016:

Döva människor har faktiskt bättre reflexer och observationsförmåga.

Akram den 14 oktober 2015:

I Pakistan utfärdas inte körkort till personer som är döva, det finns en regel i boken, och döva personer försöker ta bort att två rader regler.

E den 20 maj 2015:

Min döva bror har ett giltigt körkort i Puerto Rico. Han hade inga problem med att få ett.

Angi den 05 mars 2015:

Dave, jag kan känna min bil. Något allvarligt fel med en bil kommer att ha någon form av fysisk indikation. Bilen kan darra, skaka, vägleda, ta längre tid på sig att stanna, ta längre tid på sig att starta. Allt handlar om att vara uppmärksam. Detta är saker som många hörande personer inte märker eftersom de bara lyssnar. Jag kan säga när bromsbeläggen behöver bytas eftersom man hör ett gnissel, jag känner en skakning framtill till höger (jag kan vara så specifik eftersom en sådan fråga kom upp med min hörande make förra månaden och jag frågade om han någonsin skulle laga den högra bromsen…han trodde inte att jag insåg det…ja, sir, det gjorde jag).

Jag var en hörande person som blev döv. Jag körde inte bil på fem år eftersom jag var livrädd. Tänk om någon tutar? Tänk om det kommer en ambulans? Visste du att de flesta tutningar är onödiga? Det är oftast bara otåliga människor. Jag bryr mig inte om vad de tänker. Jag måste vara mer uppmärksam vid rödljusen, vilket är bra eftersom jag inte håller på med en mobiltelefon eller en radio. Jag har egentligen inget annat att göra än att titta på ljuset. Jag är extra försiktig när jag backar ut, vilket vi alla borde göra eftersom barnen inte tutar och de kan vara där bak. Om alla bilar börjar flytta in i ett körfält vet jag att det antingen är ett utryckningsfordon på väg eller att det är vägarbete på gång, i vilket fall som helst måste jag också flytta mig, så det gör jag.

Jag skulle ärligt säga att det har gjort mig till en BÄTTRE förare att bli döv. Jag är mycket mer uppmärksam på vad som händer runt omkring mig. Jag har ännu inte hamnat i vägen för en ambulans eller polisbil eftersom jag alltid måste vara uppmärksam. Jag vet med säkerhet att jag använder mina speglar mycket mer än vad någon hörande person som jag någonsin träffat gör.

Omer Zak den 04 mars 2015:

Jag är israel och har körkort.

Döva måste klara av ett prov som krävs av personer som har funktionsnedsättningar. I mitt fall kontrollerade de bara mitt synfält.

Döva kan inte heller köra bussar eller stora lastbilar.

Shlomo den 18 februari 2015:

Hej, var finns det land i Israel som döva kan köra? Varför finns det ingen lista över Israel?

Dave den 13 februari 2015:

https://driversed.com/driving-information/the-driv…

För det första bör artikeln korrigera den första delen.

För det andra håller jag med om att döva ska få köra bil. Med det sagt väcker det en oro när det gäller utryckningsfordon och situationsmedvetenhet.

För det mesta hör jag utryckningsfordon och kan säga åt vilket håll de kommer när jag närmar mig en korsning. Utan att kunna höra dem kan man många gånger inte se dem förrän det är för sent och man är i vägen eller skär av dem.

Det samma gäller för andra förare som försöker varna dig. Att tuta en ouppmärksam förare är vanligt och vi är alla människor. Vår uppmärksamhet kan snabbt skifta från körning till andra saker vid ett stoppljus osv. Om någon tutar för att få din uppmärksamhet, oavsett anledning, kommer döva personer inte att kunna reagera i enlighet med detta.

Sist är det tillståndet i ditt fordon. Ja, vi har alla mekaniker som talar om för oss hur vårt fordon är i skick, men ditt fordon är bara på verkstad för service var tredje till sjätte månad. Om det är en kulförbindelse eller ett inre bromsbelägg som är på väg att gå sönder kommer du aldrig att få veta det. Det finns klonkande och gnisslande och gnisslande och alla andra ljud som din bil kan ge ifrån sig som inte påverkar körbarheten förrän en del katastrofalt går sönder.

Nu är det helt rättvist och rättvist att döva personer har PRIVILEGE att köra bil. Det är bara det att bördan att köra säkert på alla möjliga sätt ligger helt och hållet på förarens axlar. Det är helt enkelt inte en risk som jag skulle vilja ta om jag var döv. Om jag körde genom en korsning och blev påkörd av en ambulans på grund av att jag inte hörde dem, vilket ledde till att den person som de var på väg att rädda dog, skulle jag inte kunna leva med det.

Till mitt försvar kom jag över detta eftersom jag hatar att se folk bära hörlurar/hörlurar när de kör. Jag blev då nyfiken på om det var lagligt för döva att köra bil eftersom principerna är desamma.

Bilal Hassan den 13 januari 2015:

Bilal från pakistan. Mina två bröder är döva och kan perfekt köra bil. Men licensmyndigheten förnekar att utfärda körkortet. Absolut besvikelse. Kan vi driva en compaighne för att återställa där grundläggande rätt.

Carol Houle från Montreal den 06 januari 2015:

Jag tror att döva människor har förhöjda sinnen som kompenserar för deras brist på hörsel. Intressant nav.

Elsie Hagley från Nya Zeeland den 06 januari 2015:

Interessant artikel. Jag skulle inte betrakta en döv person som en fara på vägen eftersom de är medvetna om sitt problem och är mer uppmärksamma på vägen än den genomsnittliga föraren.

Jag vet att min bror när han skulle ta sitt flygcertifikat inte kunde få det eftersom han hade en viss hörselnedsättning, det uppmärksammades inte förrän då och vi märkte aldrig något problem med hans hörsel. Han blev väldigt besviken.

Glatt nytt år till dig, må 2015 bli ett bra år för dig.

Artois52 från England den 05 januari 2015:

Great hub. En håller med om kommentaren från Kathy Kangen. En döv förare koncentrerar sig nog mer än en hörande förare. Som fotgängare vet jag att jag ibland korsar en väg utan att riktigt titta och förlitar mig på min hörsel för att upptäcka ett annalkande fordon. Inte ett bra drag, nu när vi har elbilar.

Kathy Kangen den 05 januari 2015:

Kan hörande personer köra bil? Om de är mer beroende av att höra än av att se, hur kan de då se? Döva kan köra bil eftersom de har världens skarpaste ögon. Undersök det och utbilda dig.

CAMSB den 04 januari 2015:

Marty – även om det är sant att bilkörning är ett privilegium är det mot lagen, med andra ord diskriminerande, att neka en döv person sitt privilegium att köra bil på grund av uppfattningen att personen inte kan köra bil på grund av hörselnedsättning. Jag är själv döv och har kört i 30 år och under dessa 30 år har jag bara haft två mindre olyckor och ingen av dem var mitt fel. Den första inträffade när den andra föraren inte respekterade företräde vid ett fyrfältigt stoppljus. En annan inträffade på en parkeringsplats. Jag var på väg att köra in på en parkeringsplats när en förare backade ut från sin. Jag TÖNKADE åt henne att stanna eftersom jag var precis framför hennes bil. Gissa vad, hon hörde mig inte och använde inte backspegeln. Hon körde in i mig. Polisen trodde först på den gamla damen när hon berättade att jag bara körde in framför henne utan förvarning och att hon inte kunde stanna. Jag visade polisen hur nära jag var parkerad vid hennes bil, vilket berodde på att jag gjorde mig redo att svänga in på parkeringsplatsen snarare än mitt i parkeringsfilen. Om jag dessutom hade rört mig när hon rammade mig skulle min skåpbil ha rört sig i sidled i stället för att stå stilla eftersom jag tryckte på bromsen. Polisen sa ”hmmmm”. Han insåg att jag var förnuftig och gav den gamla damen en böter. Vissa hörande personer kan inte köra bil och bör inte köra bil. Att köra bil handlar om att använda ögonen, inte öronen.

Marty Redhorn den 02 januari 2015:

Intressant… Men allvarligt talat, bilkörning är ett privilegium, inte en rättighet i USA. Det är bokstavligen det första man får veta på förarutbildningen.

Kelvin D. Johnston den 10 oktober 2014:

Jag har en döv bror, det skulle vara häftigt att se honom göra något sådant själv

Melvin Porter från New Jersey, USA den 23 december 2013:

Interessant nav. Jag visste inte att det fanns lagar i vissa länder som inte tillåter en döv person att köra bil. Jag håller med om påståendet att bilkörning främst är en visuell aktivitet. De borde kunna köra bil enbart av den anledningen. Jag har röstat upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.